De Nobelaer Bibliotheek is er voor alle taal- en digitale hulpvragen

31 okt , 12:07 Cultuur
de nobelaer
Thécla Fotografie
Naast het lenen van boeken of het lezen van een krant of tijdschrift kan men bij De Nobelaer Bibliotheek ook terecht voor diverse hulpvragen. Bij het Digi-Taalhuis worden inwoners geholpen met het verbeteren van basisvaardigheden, zowel op taal- als op digitaal gebied. De gratis activiteiten sluiten aan op de wereld waarin we leven. 
Bij het Digi-Taalhuis kan men op meerdere manieren een hulpvraag stellen. Er zijn wekelijks twee inloopspreekuren en daarnaast is er het Vraagpunt in de entree van De Nobelaer, waar tijdens openingstijden ook een vraag gesteld kan worden. Als de vraag niet (direct) beantwoord kan worden, wordt er doorverwezen naar partners, zoals de gemeente, welzijnsorganisaties en het lokale taalnetwerk.Bij het Digi-Taalhuis zijn meerdere mogelijkheden om te oefenen met Nederlands: in een taalgroep, 1 op 1 coaching, een leesclub of het Taalcafé. Conny Ruiten: “Het is echter veel meer dan ‘alleen een les Nederlands’, het is juist ook het sociale aspect wat voor veel deelnemers de reden is om elke week trouw in de les te verschijnen.” De taalvrijwilligers helpen ook waar nodig. “Een jongeman die kou leed door het tochtige appartement kon het probleem niet goed uitleggen aan de woningbouwvereniging door de taalbarrière. Een van onze vrijwilligers heeft toen contact opgenomen en een afspraak gemaakt zodat het probleem verholpen werd. Het is maar één telefoontje, maar het heeft veel impact.”, aldus Conny.
Het Digi-Taalhuis richt zich ook op digitale vaardigheden. De diverse activiteiten zijn erop gericht om mensen zelfredzaam te maken. De digi-vrijwilligers laten zien hoe men een app kan downloaden of zitten ernaast om samen een digitale afspraak te maken. In de basiscursus Klik & Tik leert men in 10 weken tijd de beginselen van de computer en internet. Conny ziet de deelnemers altijd groeien in de lessen: “De eerste les zijn sommige deelnemers op van de zenuwen en in les 10 plaatsen ze een online bestelling.” Naast Klik & Tik is er ook het Appcafé waar elke maand uitleg wordt gegeven over een andere app, de cursus Digivitaler waar de focus ligt op online zorgportalen en de cursus Digisterker waarin de basisbeginselen van werken met de e-overheid aan bod komen.
Bij het Vraagpunt kan iedereen, ook als je geen lid bent van de bibliotheek, terecht met vragen over (digitale) hulpvragen, bijvoorbeeld over de Digitale Overheid. De medewerkers zorgen ervoor dat men de juiste informatie kan vinden of wordt doorverwezen naar een partner. Maartje Knipscheer: “Wanneer iemand 75 jaar wordt, vervalt het rijbewijs, tenzij er tijdig een herkeuring wordt aangevraagd. Het Vraagpunt biedt hulp bij elke stap, van inloggen met DigiD tot het printen en invullen van documenten. Dankzij deze ondersteuning verloopt de aanvraag soepel en kan de persoon weer veilig de weg op. Het Vraagpunt is er echter niet alleen voor ouderen. Hoewel jongeren vaak digitaal vaardig lijken, blijkt dat zaken regelen bij de e-overheid, zoals studiefinanciering via DigiD, soms toch lastig is. Onlangs werd een student succesvol geholpen bij een vastgelopen aanvraag.”
Kijk voor meer informatie en het programma op www.denobelaer.nl of kom langs in de bibliotheek.