Inwoners Etten-Leur met Wmo heel tevreden over hulp die ze krijgen

Foto: Thécla Fotografie

Inwoners die een voorziening hebben op basis van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) zijn zeer tevreden over de dienstverlening van de gemeente Etten-Leur. 93% van de cliënten voelt zich serieus genomen en 85% vindt dat er in gesprek samen is gezocht naar een oplossing. Ook over de ondersteuning zijn ze tevreden.

De gemeente Etten-Leur houdt elk jaar een onderzoek onder inwoners die een voorziening hebben volgens de Wmo. Het gaat om woonvoorzieningen, scootmobielen, rolstoelen, deeltaxi, huishoudelijke ondersteuning en begeleiding. De basis van het onderzoek is naast een enquête een verdiepend gesprek met negen inwoners. Dat gebeurde op verzoek van de Participatieraad Sociaal Domein.

Resultaten onderzoek positief

De resultaten zijn zoals vorige jaren weer positief. “Als verantwoordelijk wethouder voor de Wmo is het fijn om te lezen dat de ondersteuning vanuit de gemeente goed wordt gewaardeerd”, aldus René Vermijmeren. “Op alle onderdelen scoren we gemiddeld een 8. Dat is een compliment voor de organisatie, maar ook voor de vele vrijwilligers. Zo hebben we bijvoorbeeld de vrijwillige cliëntondersteuners vanuit de ouderenbond KBO die ons daarbij helpen.” Ook zijn cliënten erg tevreden over de kwaliteit van dienstverlening van aanbieders: 84% vindt de kwaliteit van ondersteuning goed, 85% dat zij snel wordt geholpen en 88% dat de aanbieders afspraken nakomen.

Betere kwaliteit leven

Kijkend naar het effect geeft 87% van de cliënten aan, dat zij zich beter kunnen redden en beter de dingen kunnen doen die ze willen; 77% dat zij daardoor een betere kwaliteit van leven heeft. Met name inwoners met huishoudelijke ondersteuning, vervoer/rolstoel en deeltaxi ervaren de grootste verbetering op dit gebied.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen