Sociale innovatie bij schoonmakers Gemeente Etten-Leur

Foto: Pixabay

Het komt dagelijks voor; schoonmakers die schromen om hun werk te doen. Ze willen de klant niet  storen, maar juist helpen. Om het contact tussen kantoorpersoneel en schoonmaker te verbeteren,  startten WVS Schoonmaak en Gemeente Etten-Leur het succesvolle sociale innovatieproject: ‘Hoi!  Mag ik even helpen?’.  

In steeds meer organisaties wordt niet in de avond, maar tijdens kantooruren schoongemaakt door  schoonmaakprofessionals. Deze vorm van ‘dagschoonmaak’ waarbij zowel kantoorpersoneel als  schoonmakers gelijktijdig gebruik maken van de werkvloer, vraagt een goede verstandhouding en  afstemming tussen beide partijen. Het project Hoi! Mag ik even helpen? bij Gemeente Etten-Leur  droeg daaraan bij door onderling contact te stimuleren, medewerkers te ontwikkelen en de  beeldvorming over schoonmakers te verschuiven van storende naar helpende dienstverlener.  

Kennismaken met gebak 

Het project Hoi! Mag ik even helpen? duurde zes maanden en bestond uit drie onderdelen, waarvan  het eerste draaide om kennismaking en bewustwording. Zo startten de schoonmakers hun werkdag  vanaf dat moment met het dragen van voornaambordjes op hun werkkleding. Daarnaast werd er een  gezellig rondgangmoment gehouden waarbij alle afdelingen van de gemeente werden getrakteerd  op gebakjes en posters. Het schoonmaakteam vroeg op informele manier aandacht voor het project  en raakte spontaan aan de praat. Tijdens een bezoekje aan de collegevergadering ontmoetten ze  wethouder René Verwijmeren: “Elkaar waarderen op het werk en onderling verbinding opzoeken is  voor mensen heel belangrijk. Zo zou ik het overal wel willen zien!” 

Praktische tools 

In het tweede projectonderdeel werd een nieuw afstemmingssysteem tussen kantoorpersoneel en  de schoonmakers geïntroduceerd; de Groen-Roodkaarten. Door middel van deze dubbelzijdige  gekleurde kaarten kan aangegeven worden of de werkplek al schoongemaakt is óf nog  schoongemaakt moet worden. “Zo weet je precies waar je hulp gewenst is en kun je makkelijk  afstemmen met de omgeving,” licht WVS Schoonmaak-voorvrouw Jolanda Braspenning de voordelen  toe. 

Positieve verandering 

Tot slot kregen alle schoonmakers wekelijks compacte workshops over communicatie, samenwerken  en meedenken met de klant. Voorvrouw Jolanda hield medewerkers van de gemeente bovendien op  de hoogte van de projectvorderingen door berichtjes te plaatsen op het intranet. Adviseur Facilitaire  Diensten van Gemeente Etten-Leur Harry Smit omschrijft: “Ik zie echt een positieve verandering. 

Mensen zijn opener en kennen elkaars naam. De schoonmaakdienstverlening was al goed, maar ik zie  nu nog meer betrokkenheid en flexibiliteit bij het team. We hebben als gemeente met dit project  echt iets willen doorbreken en dat is gelukt.”  

Succesformule delen 

WVS Schoonmaak en Gemeente Etten-Leur willen de succesformule van de sociale innovatie graag  delen met collega-schoonmaakbedrijven, gemeenten en andere geïnteresseerden. Voor de juiste  kennisoverdracht en goede uitrol van het project is een programmaplan ontwikkeld. Hierin worden  de tools, acties en voorwaarden benoemd om het project te laten slagen. Dit plan is op te vragen via [email protected]

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen