De Nobelaer Bibliotheek en Munnikenheide College tekenen samenwerkingsovereenkomst

Daniëlle van den Bogart (lees-/mediaconsulent De Nobelaer) en Leonard Braber, (directeur-onderwijs Munnikenheide College)
Daniëlle van den Bogart (lees-/mediaconsulent De Nobelaer) en Leonard Braber, (directeur-onderwijs Munnikenheide College)
Foto: De Nobelaer

Het landelijke nieuws staat er bol van: “jongeren lezen steeds minder” en “jongeren slechter in lezen door chatten”. Zorgwekkend, omdat hierdoor bijna een kwart van de jongeren niet (meer) het niveau heeft om goed te functioneren op school en in de maatschappij. Onlangs tekende De Nobelaer Bibliotheek een samenwerkingsovereenkomst met het Munnikenheide College voor schooljaar 23/24 met de intentie om een duurzame samenwerking aan te gaan.

In september zijn beide organisaties al gestart met het opstellen van een gezamenlijk plan van aanpak om te kijken hoe De Nobelaer Bibliotheek het Munnikenheide College kan ondersteunen bij het vormgeven van leesbevordering en leesplezier bij de vmbo-leerlingen.

Samenwerking op leesbevordering én plezier in lezen

Dit schooljaar wordt geïnvesteerd in de samenwerking met docenten om hen te ondersteunen bij de ontwikkeling van leesplezier binnen de doelgroep. Zo wordt bijvoorbeeld ingezet op deskundigheidsbevordering door middel van verschillende workshops. Tijdens deze workshops worden docenten ondergedompeld in hun rol als leesbevorderaar. Verder wordt de boekencollectie van de mediatheek opgefrist en deels vernieuwd. Ook zijn schrijversbezoeken op locatie onderdeel van het programma en organiseert De Nobelaer Bibliotheek dit schooljaar een inspirerende workshop voor leerlingen met een Spoken Word-artiest. Spoken word past heel goed bij deze tijd waarin jongeren veel digitale korte teksten schrijven voor appjes en social media.

“De verdiepende samenwerking van het Munnikenheide College en De Nobelaer komt op een goed moment. De school is hard aan het werk om de basisvaardigheden van leerlingen te verbeteren. We zien het taalbegrip van onze jongeren afnemen en ze enthousiast maken om meer te lezen kan hierbij zeker helpen. We beseffen daarbij dat wij als voortgezet school dit niet alleen kunnen oplossen, maar dat we door deze samenwerking wel het verschil kunnen maken. We hopen met deze samenwerking enerzijds het aanbod van boeken in de mediatheek aantrekkelijker te maken en anderzijds onze docenten te professionaliseren op het gebied van leesbevordering”, aldus Leonard Braber, directeur-onderwijs Munnikenheide College.

Extra overheidsgelden voor het versterken van basisvaardigheden

Er zijn al langer zorgen over de beheersing van de basisvaardigheden (taal, rekenen/wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid) door kinderen en jongeren. Daarom heeft het kabinet in het najaar van 2022 extra overheidsgelden uitgetrokken voor het ‘Masterplan basisvaardigheden’. Met dit plan wordt structureel geïnvesteerd in het funderend onderwijs voor versterking van de basisvaardigheden. De Nobelaer Bibliotheek heeft voor o.a. het Munnikenheide College deze gelden aangevraagd én toegekend gekregen.

Willeke Rosdorff, hoofd Educatie De Nobelaer “We zijn trots dat De Nobelaer Bibliotheek een samenwerkingspartner is op het gebied van structurele leesbevorderingsprogramma’s in zowel de kinderopvang, het basisonderwijs en nu ook het voortgezet onderwijs. Het doorlopende programma is van belang om de taalontwikkeling, het leesplezier en de mediawijsheid van kinderen van 0 tot 18 jaar te vergroten.” Eerder werden ook overeenkomsten getekend met De Vincent (basisonderwijs), Het Toverbloempje (kinderopvang) en La Vie (kinderopvang)”.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen