CZ en de Luisterlijn starten samenwerking voor een beter luisterend Nederland

17 dec , 15:22 Nieuws
luisterlijn cz
CZ

CZ gaat een meerjarige samenwerking aan met de Luisterlijn om samen een impuls te geven aan de kwaliteit van luisteren in onze samenleving. Woensdag 17 december is de officiële ondertekening. Met de samenwerking wil CZ laten zien dat zorg niet alleen gaat over contact met een medisch specialist, maar ook over aandacht en nabijheid. De Luisterlijn is 24 uur per dag bereikbaar voor mensen die zich eenzaam, bezorgd of verdrietig voelen.

Met deze samenwerking willen CZ en de Luisterlijn de kwaliteit van luisteren in Nederland vergroten en de bekendheid van de Luisterlijn laten groeien. Onlangs startte CZ de campagne ‘zorgen voor elkaar’, waarin zij het natuurlijk instinct van mensen om voor elkaar te zorgen omarmt. De luisterlijn past hier bij. “Een goed gesprek kan soms echt het verschil maken,” zegt Cynthia Tulp, Bestuurder Klant & Markt bij CZ. “Het helpt om zorgen te verlichten en voorkomt dat problemen groter worden. Daarom vinden wij het belangrijk om met de Luisterlijn samen te werken.”

Richard Coonen, Directeur-Bestuurder van de Luisterlijn is blij met de samenwerking en de ondersteuning vanuit CZ. “CZ kan op deze manier ondersteunen om de ‘kunst’ van het luisteren verder uit te dragen in onze maatschappij én helpen bij onze zichtbaarheid en bekendheid zodat nog meer inwoners van ons land ons weten te vinden. En wij kunnen iets terugdoen door de medewerkers en leidinggevenden van CZ, en in de toekomst ook andere organisaties te trainen in empathisch luisteren.”

Mentale gezondheid en sociale verbondenheid worden steeds belangrijker in onze samenleving. Eenzaamheid, somberheid en stress kunnen uitmonden in serieuze gezondheidsproblemen. De Luisterlijn heeft een duidelijke missie: niemand staat er alleen voor. Dag en nacht staan vrijwilligers klaar voor inwoners die behoefte hebben een gesprek van mens-tot-mens. Bijna 1500 vrijwilligers worden opgeleid door eigen trainers en voeren jaarlijks meer dan 300.000 gesprekken met mensen die hun hart willen luchten.

De Luisterlijn biedt een gesprek van mens tot mens door de unieke combinatie van ondersteuning op afstand (anoniem) en nabijheid door middel van echte aandacht. Gesprekspartners worden door de Luisterlijn ook gestimuleerd om zelf initiatieven te nemen om problemen op te lossen. Cynthia Tulp: “de Luisterlijn is een laagdrempelige en bewezen manier om mensen op tijd een luisterend oor te geven. Dat moet voor iedereen bereikbaar zijn.”