Het hebben van een eigen oprit is van grote invloed op de bereidheid van Nederlanders om elektrisch te gaan rijden. Zij kunnen dan immers met een eigen laadpaal goedkoop opladen, bijvoorbeeld met de stroom van hun eigen zonnepanelen. Een alternatief hiervoor is een laadkabel over de stoep, wanneer de auto voor de deur geparkeerd wordt. Uit een inventarisatie van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat zestien van de 56 Brabantse gemeenten dit toestaan.
Opladen over de stoep kan met behulp van een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. Dongen, Tilburg, Vught en nog elf andere Brabantse gemeenten faciliteren kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken is in de stoep, of hebben daarmee geëxperimenteerd. Het afdekken van de laadkabel met een zogeheten kabelmat is toegestaan in Geldrop-Mierlo en Den Bosch. Het gebruik van een laadarm mag in geen enkele gemeente in Noord-Brabant.
Makkelijker nog dan over de stoep opladen, is het opladen op eigen terrein. Daarvoor is dan weer een eigen oprit vereist en dat is vooral buiten de grote steden relatief vaak het geval.
In Noord-Brabant zijn het met name inwoners van Heeze-Leende die veel van een eigen laadfaciliteit gebruikmaken. Maar liefst 18 procent van alle woningen in deze gemeente heeft een eigen laadpaal. Ook onder meer Eersel, Alphen-Chaam, Hilvarenbeek en Sint-Michielsgestel scoren ruim boven het landelijk gemiddelde van 8 procent. De steden Eindhoven en Tilburg - waar men logischerwijs minder vaak over een eigen oprit beschikt - zitten hier juist ver onder.
In Etten-Leur is het opladen van een elektrische auto met een laadkabel over de stoep toegestaan met behulp van een kabelgoot. Ga naar de website van de gemeente Etten-Leur.
Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk. Met 18.200 kilometer per jaar en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan de ‘straatlaadpaal’ 1530 euro per jaar. Dat is uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh, wat in de praktijk weer sterk verschilt per locatie en zelfs afhangt van welke laadpas je gebruikt.
Thuisladen daarentegen is veelal aanzienlijk voordeliger. Zo bedraagt het gemiddelde tarief met een vast of variabel contract momenteel 28 cent, wat leidt tot een kostenpost van 952 euro. EV-rijders die gebruikmaken van een dynamisch contract, betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent. Zij zouden per jaar dus 748 euro kwijt zijn geweest aan het opladen van hun elektrische auto. Vrijwel alle thuisladende elektrische rijders hebben bovendien zonnepanelen en kunnen een groot deel van het jaar dus zelfs gratis laden.