Wat is het fijn om een compliment te krijgen én te geven. Saskia van Opijnen, bestuurder van
Avoord : “Dat is iets wat we allemaal weten maar ons toch niet altijd realiseren. Daarom sturen we, met de dag van het compliment op 1 maart in het vooruitzicht, medewerkers, vrijwilligers én cliënten zogenaamde complimentenkaarten.
Complimentenkaarten
Met de complimentenkaarten kunnen medewerkers, vrijwilligers en cliënten een persoonlijk compliment geven aan bijvoorbeeld een collega of bewoner. “Juist in deze tijd, waarin we het soms moeilijk hebben omdat we eenzaam zijn, de dagen te lang duren of angst hebben om ziek te worden, is het fijn om een compliment te geven en te krijgen” vertelt Van Opijnen. “Het is een klein gebaar van vaak onschatbare waarde.”
Bezorg een compliment
Op alle locaties van
Avoord staan vanaf 1 maart speciale complimentboxen waar de kaarten bezorgd kunnen worden. Van Opijnen: “onze ‘postbode’ bezorgt het compliment bij degene voor wie het bedoeld is. Complimenten kunnen ook ingestuurd worden naar
[email protected] onder vermelding van “compliment”. Zet erbij voor wie het compliment bedoeld is (naam, locatie en eventueel adres in het geval van een bewoner) en wie het compliment geeft.”
Geluksdoeken
“Een compliment geeft je een klein geluksmomentje” aldus Van Opijnen. “En er is zoveel meer om je heen waar je gelukkig van kan worden. Ik word bijvoorbeeld blij als het sneeuwt, van mijn eerste kop koffie in de ochtend en van een wandeling met mijn hond.” Door hierbij stil te staan kun je meer positiviteit in je leven brengen. Vanaf 20 maart, de dag van het geluk, kunnen de medewerkers, vrijwilligers en cliënten van Avoord hun geluksmomentjes delen door ze te noteren op grote doeken die zich vanaf die dag nabij de ingangen van alle Avoord-locaties bevinden. Van Opijnen: “Wat is jouw geluksmomentje? Wie gun jij een hartverwarmend compliment? Schrijf het op, stuur een kaartje en breng een beetje positiviteit. Dat hebben we allemaal nodig.”