Muntje hier, bonnetje daar was jarenlang de standaard op festivals. Maar die tijd lijkt voorbij. Steeds meer evenementen, zoals Lowlands en Pinkpop, stappen over op contactloos betalen. En dat is maar goed ook, want pinnen is inmiddels de norm. Uit onderzoek van myPOS blijkt dat 73 procent van de Nederlanders contactloos betalen met een pinpas onmisbaar vindt op evenementen.
Bijna de helft (47%) rekent het liefst af met de telefoon, terwijl slechts een kleine groep (12%) nog vasthoudt aan consumptiemunten. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope onder 1.011 Nederlanders.
Die laatste groep zwemt tegen de stroom in, want veel bezoekers vinden muntjes vooral onhandig – zeker als je na afloop met de restjes blijft zitten. Niet gek dus dat 61 procent van de Nederlanders liever direct betaalt, met pin of contant. Daarbij kiest 70 procent bewust voor de pinpas, om helemaal geen losse munten op zak te hebben.
Een extra rondje is zo gepind. Voor 22 procent is contactloos betalen net dat zetje om nog een drankje of snack te halen. Geen gedoe met muntjes verlaagt de drempel. En ook al klinkt één op de vijf misschien niet als veel, op een festival als Lowlands met 60.000 bezoekers komt dat toch neer op ruim 10.000 extra bestellingen. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar (36%) zijn gevoelig voor dat gemak. myPOS liet het onderzoek ook in België uitvoeren en daar ligt dat percentage zelfs nog hoger met 46 procent.
Toch draait een rondje geven vooral om gezelligheid en sfeer. Bijna de helft van de Nederlanders (47%) vindt dat het erbij hoort als je samen op pad bent. Onze zuiderburen zijn nog net wat guller: 53 procent vindt het heel normaal.
Op festivals willen bezoekers vooral één ding: snel en makkelijk betalen. Dat geldt overigens ook voor het toilet. Contant betalen voor een wc-bezoek kan anno 2025 niet meer: 58 procent vindt dit ouderwets en betaalt liever digitaal.
Contactloos betalen is dan ook de absolute favoriet. Toch blijft contant geld opvallend populair. In de top vijf van de meest onmisbare betaalmethoden volgens Nederlanders heeft het nog altijd een vaste plek:
Over myPOS
myPOS is een fintechbedrijf dat betaaloplossingen levert aan mkb-ondernemingen in Europa, inclusief Zwitserland, en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf biedt oplossingen voor online, mobiel en fysieke verkooppunten (POS) aan meer dan 250.000 bedrijven in meer dan 35 Europese landen. Het betaalplatform biedt alles wat nodig is om betalingen te accepteren en bedrijfsactiviteiten te beheren, waaronder het verbeteren van de cashflow. Klanten van myPOS krijgen een multi-valutarekening, een pinpas en toegang tot alle digitale tools, zonder extra kosten.