Prinsenbeek kampt al jaren met overbelasting van lokale wegen door doorgaand verkeer dat van de A16 gebruikmaakt om richting Etten-Leur, Zevenbergen en verder te rijden. Dit geeft druk op de leefbaarheid en verkeersveiligheid, zo stelt de NSC.
Op maandag 2 juni van 19.30 tot 21.30 uur vindt in café Marktzicht in Prinsenbeek een openbare bijeenkomst plaats over de blijvende verkeersdruk op de omgeving als gevolg van ontbrekende regionale infrastructuur. Tweede Kamerlid Olger van Dijk van Nieuw Sociaal Contract (NSC) gaat tijdens deze avond in gesprek met inwoners over mogelijke oplossingen, waaronder de aanleg van een ontbrekende verbindingsweg van de A16 naar knooppunt Zonzeel en de vertraging van de verbreding van de A58.
Een structurele oplossing zou een nieuwe weg zijn van de A16 naar knooppunt Zonzeel. Daarmee kan het doorgaand verkeer buiten de dorpskern gehouden worden. Tot op heden is er echter nog geen begin gemaakt met de aanleg van deze essentiële verbinding. Als korte termijn maatregel zet de gemeente Breda in op een pilot met een zogenaamde spitssluiting. Deze spitssluiting roept echter veel vragen op bij Bekenaren en Beekse ondernemers.
Ook op regionaal niveau is de voortgang onzeker. De geplande verbreding van de A58, tussen Galder en knooppunt Annabosch en tussen Tilburg en Breda, is voorlopig stilgelegd door de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Deze verbredingen zijn belangrijk voor het verbeteren van de regionale doorstroming.
Tijdens de bijeenkomst op 2 juni krijgen inwoners en bezoekers de gelegenheid hun ervaringen, zorgen en ideeën te delen met Olger van Dijk. Nieuw Sociaal Contract in Breda wil het Kamerlid met zo veel mogelijk argumenten terugsturen naar Den Haag om structurele oplossingen tegen de verkeersdrukte in Prinsenbeek te regelen.