
Vinted publiceert vandaag het jaaroverzicht van 2025 over het zoekgedrag van Nederlanders. Daaruit blijkt dat het platform snel uitgroeit tot veel meer dan een plek voor tweedehands kleding. Zo was Labubu in de lente- en zomermaanden zelfs het meest gezochte product op Vinted, terwijl andere items zoals Funko Pop en Crybaby een flinke groei in populariteit laten zien. Traditionele kledingitems als 'jurk' en 'winterjas' worden vaak gezocht, net als outfits voor traditionele feestdagen zoals carnaval, Sinterklaas en Kerst. Opvallend is dat dit jaar vaker is gezocht naar tweedehands iPhones ten opzichte van 2024.
Het zoekgedrag laat zien dat Vinted niet alleen gebruikt wordt voor het vinden van kleding, maar ook steeds vaker voor andere categorieën, waaronder verzamelobjecten. Labubu groeide op het platform uit tot één van de meest opvallende zoektermen, met in 2025 een jaar-op-jaar groei van meer dan 5000% in Nederland. De interesse nam vanaf april sterk toe en bereikte in juni een piek. In vergelijking met januari werd er in juni ongeveer 21 keer vaker naar Labubu gezocht.
De groeiende interesse in bijzondere en verzamelwaardige items, van nostalgische vondsten tot moderne collectables, sluit aan bij een bredere trend in Nederland. Uit recent onderzoek van Vinted blijkt dat de hang naar het verleden groot is onder Nederlanders: meer dan de helft (54%) heeft spijt van het weggooien van speelgoed of verzamelitems uit hun jeugd en zou willen dat ze die konden terugvinden. Steeds vaker wordt het platform Vinted gebruikt om die items weer terug te vinden. 53% van de respondenten geeft aan voor een tweedehands product te kiezen vanwege de geschiedenis of het unieke verhaal erachter.
Naast Labubu werd er in januari tot oktober actief gezocht naar andere populaire verzamelitems. Crybaby had gemiddeld een groei in zoekgedrag van +369% ten opzichte van 2024, net als Pokémon (met een gemiddelde groei van +70%). Funko Pop werd ook veel vaker gezocht, met een hoogtepunt in september, een explosieve groei van 3000% ten opzichte van september vorig jaar.Carnaval, winterjassen en K3 zorgen voor uitschietersOndanks de opkomst van verzamelobjecten blijft fashion het kloppende hart van Vinted. In 2025 staan opvallend veel seizoensgebonden kledingstukken in de top.
Guen de Mello, communicatiemanager Vinted, zegt hierover: “We zien dat mensen Vinted steeds vaker gebruiken voor het vinden van tweedehands producten in andere categorieën dan kleding. Natuurlijk blijft het kledingaanbod van vaste waarde, met zoektochten naar jurkjes en seizoensitems. Maar ook elektronica, familiespellen als Hitster en Catan, en decoratie voor in huis worden steeds vaker gezocht. Het is duidelijk dat hier een markt voor is.”
Tussen de verwachte items als ‘jurk’ en ‘winterjas’ staat er dit jaar een onverwachte nieuwkomer in de top tien van snelst stijgende zoektermen op Vinted: Bankzitters. De merchandise van de populaire YouTube- en muziekgroep blijkt zó geliefd dat deze direct in de top 10 binnenkomt, nog boven zoektermen als de PS5. Andere snel stijgende zoekopdrachten ten opzichte van 2024 waren iPhones, het spelletje Hitster en Barrel broeken.
In 2025 werd er ten opzichte van het jaar ervoor, in de categorie kids onder andere gezocht naar baggy kleding, hartjes en Minecraft. Binnen de categorie elektronica werd er gezocht naar Nintendo Switch, iPads en iPhones. Tot slot werd in de categorie ‘hobby’s en verzamelen’ vooral gezocht naar Disney, Pokémon en Lego.